Informationsbrev September 2023

Hej grannar!

(ENGLISH VERSION FOLLOWS BELOW)

Här kommer ett brev med information från styrelsen om aktuella händelser i vår förening. Vår målsättning är att skicka ut 3–4 informationsbrev årligen.

Engagera dig i en av föreningens grupper. Föreningen kommer under hösten starta upp två grupper där vi tillsammans tar hand om vår innergård. Dessa två grupper är:

  • Trädgårdsgruppen. Denna grupp är ansvarig för att sköta om innergården under sommarsäsongen: Klippa gräset, ta bort ogräs och se över växter bland annat.
  • Snöröjningsgruppen. Denna grupp ansvarar för att skotta snö för att föreningens medlemmar ska enkelt och säkert kunna röra sig från sin hem vintertid.

Vi ser även positivt på uppstartande av trivselgruppen. Trivselgruppen kommer bland annat ansvara för att välkomna nya medlemmar till föreningen, sköta om Facebook gruppen och anordna med träffar för medlemmar. Vill du vara med och bidra i någon grupp, och lära känna dina grannar samtidigt som du bidrar till att ta hand om våra byggnader, vår trädgård och våra medlemmar? Vänligen kontakta Nadia Rachdi för trädgårdsgruppen (nadiaaminerachdi@hotmail.com) eller Kristoffer Malmström för snöröjningsgruppen (malmstrom.kristoffer@gmail.com). Ni kan också alltid mejla till styrelsen på styrelsen@brfpjasen.se.

Att ringa Primär

Felanmälan och annan kontakt med Primär kostar pengar. Föreningen får fakturorna, och kommer att betala för sådant som föreningen ska stå för. Om ärendet ska betalas av medlemmen själv, så kommer styrelsen att fakturera den medlem som felanmält. Detta gäller exempelvis ärenden om nycklar till din bostad, men inte ärenden om exempelvis fel på trapphuset eller portar. Om du är osäker så kan du alltid mejla och dubbelkolla med styrelsen på styrelsen@brfpjasen.se innan du ringer Primär.

Hissar. Nästan alla felanmälningar på hissarna har varit på grund av att grus kommit in i maskineriet. Reparationer kostar mycket pengar för föreningen, så tänk gärna på att torka av skorna för att minimera grus i hissarna! Kanske kan du sopa upp grus om du ser att det är grusigt i hissen? Tillsammans hjälps vi åt att ta hand om hissarna för att förhindra onödiga kostnader.

Påsar för matavfall

Påsar för matavfall finns att hämta i förrådet på gården. Dörren är vid pallkragarna, och nyckeln till din lägenhet passar i förrådet.

Tvåårsbesiktning

I vår kommer Nordr göra en tvåårsbesiktning av alla lägenheter. Det innebär att en besiktningsperson kommer att titta i era lägenheter för att se om det finns fel som byggbolaget är ansvariga för att rätta till. En medlem ur styrelsen kommer att vara med på besiktningen. Redan nu kan du börja sammanställa en lista på saker som är fel i din lägenhet, som du tror att byggbolaget kan vara ansvariga för att åtgärda.

Sopsortering

Det finns en kamera i sopsorteringsrummet, som används för att upptäcka vem som slänger felaktiga sopor i kärlen. Vår förening får betala varje gång någon ur vår förening har felsorterat. Styrelsen kan då i bästa fall avgöra vem som gjort fel, och därmed fakturera den personen. Avgiften kan vara så hög som 2000 – 3000 kronor. Exempel på vad som INTE får slängas i sopsorteringsrummet är möbler, kläder och skor, metallskrot som inte är förpackningar (t.ex. galgar, hyllor, korgar i metall), plastprylar som inte är förpackningar (t.ex. kökstillbehör), mattor.

Sådant som inte kan sorteras i sopsorteringsrummet skall köras till återvinningsstation. Har du ingen bil, föreslår vi att du frågar en granne om hjälp! Alternativt, håll koll på när pop-up-återbruk kommer till Högdalen.

Vad händer i styrelsen

I juni röstades en ny styrelse igenom under stämman. Några medlemmar från den tidigare styrelsen valdes om och några nya tillkom. Vi har under sommaren haft två styrelsemöten där vi har börjat lära känna varandra och jobbar för att fördela arbetsuppgifterna på bästa sätt. I början av september genomförde styrelsen en workshop där vi tillsammans jobbade med att planera kommande projekt. Se nedan för ett urval av de pågående projekten som styrelsen arbetar med.

  • Tvåårsbesiktning våren 2024 – planering
  • Ekonomi – förhandling av räntor inför omläggning av en tredjedel av föreningens lån våren 2024
  • En ny hemsida på gång
  • Felanmälningar – styrelsens samordning av boendes anmälningar av fel på lägenheterna
  • Ventilation – flertalet boende upplever att ljud färdas genom ventilationen mellan rummen i lägenheterna. Efter att ha testat ljudmiljön ska vi därför prova på ljuddämpande insatser.
  • Balkonginglasning – snart kommer information för dem som vill glasa in sin balkong (på egen bekostnad).


Mejladresser i Simpleko

I boendeportalen i Simpleko (inloggning sker med Bank-ID) kan man skriva in sin mejladress. Gör gärna det, så att styrelsen kan nå er via mejl!

 

Vänliga hälsningar från styrelsen Brf Pjäsen!

 

 

 


IN ENGLISH


Information letter Brf Pjäsen - September 2023

Dear neighbours,

This is an information letter from the Board of our housing society (bostadsrättsförening). Our aim is to post 3-4 information letters yearly.

Participate in one of our housing society’s groups. We will create two groups to care for our courtyard:

  • Gardening group. This group will be in charge of caring for plants, trees and lawn.
  • Snow group. This group will be in charge of removing snow from paths and doorways.

Furthermore, there will be a social group, which will run the Facebook group and welcome new members to the housing society. Do you wish to contribute to any of these groups, and get to know your neighbours as you are helping out with caring for our buildings and our members? Please contact Nadia Rachdi for the gardening group (nadiaaminerachdi@hotmail.com) or Kristoffer Malmström for the snow group (malmstrom.kristoffer@gmail.com). Always, feel free to email the board at styrelsen@brfpjasen.se.

Calling Primär. Calling Primär to report faults costs money for the housing society. When calling them, please be aware that the housing society will pay for common things (such as things related to doorways, hallways, lifts), but not for things related to your personal responsibility, e.g., keys to your flat. If you are unsure whether or not you personally, or the housing society, will pay, contact styrelsen@brfpjasen.se before calling Primär.

Lifts. Almost all faults on the lifts are due to gravel or sand entering the machinery. As repairs are costly, we urge you to shake or wipe off your shoes on the mats in the hallway before entering the lifts. If you see gravel or sand in the lift, you might even find the time to remove it! Let us take care of the hallways and lifts together.

Paper bags for food waste. Paper bags for food waste are available in the storage in the courtyard. Use your regular key to enter.

Two-year-inspection. In the spring of 2024, Nordr will do a two-year-inspection of all flats, in order to discover faults that Nordr should pay. One member of the board will participate in each review, to support you. It might be helpful to keep a list of things you notice are problematic in your flat, that you believe the builders Nordr might be responsible for.

Recycling. There is a CCTV camera in the recycling room. It is used to find out who throws inappropriate waste in the bins. Our housing society pays a fee each time anyone from our housing society leaves waste in the bins or in the recycling room that does not belong there. The board can then (hopefully) determine which person has made the mistake and invoice the member. This fee may be as high as 2000 – 3000 SEK. You are NOT to throw furniture; clothes; shoes; metal waste (unless it is metal packaging) such as hangers, shelves, baskets; plastic waste (unless it is plastic packaging) such as kitchen utensils; carpets or mats. Please take such things to a recycling station (Återvinningscentral Vantör, for instance). Ask a neighbour for help if you don’t have a car! Alternatively, keep an eye out for the pop-up-återbruk station when it comes to Högdalen.


 Current work in the Board. The new board (since June) has now started its work, and we are getting to know one another. We had a workshop in early September to plan current and future projects. These are a few things we are working on at the moment:

  • Two-year-inspection 2024 – planning
  • Finances – renegotiation of a third of the housing society’s mortgages in 2024
  • New website
  • Reports of faults in the buildings – coordination by the Board to collect all reports from members
  • Ventilation and noise – investigation of how noise travels inside the flats.
  • Glazing-in balconies – there will be information soon about how to glaze in your balcony (at own expense).


Email addresses in Simpleko. In “Boendeportalen” in Simpleko (log in with Bank ID), you can enter your email address. Please do, so that the Board can reach you via email!

Best regards from the Board Brf Pjäsen!